چگونه با گامهای کوتاه و اساسی کسب و کارمان را تحکیم بخشیم ؟ | برنامه ریزی سالانه برای طراحی و اجرای یک استراتژی ( راهبرد ) موفق
برنامه ريزي سالانه : گامهايي استراژيك كه مي توانند كسب و كار شما را حفظ و تحکیم كنند
گري لاك وود
منبع : انجمن ملي خودفرمايان آمريكا
كارآفرينان به شدت بر موضوع برنامه ريزي سالانه تاكيد مي كنند. اين كاري مهم تلقي مي شود زيرا ما برنامه ريزي سالانه را كاري بزرگ، زمان¬بر و البته مشكل مي¬دانيم. اما برنامه¬ريزي مي¬تواند بسيار ساده و سريع باشد. اين ،تمريني در باب تفكرات استراتژيك است كه مي¬تواند به شما كمك كند تا ابهامات را برطرف نماييد، از غافلگير شدن در امان باشید، تيمتان را حفظ كنيد و در پول و وقت خود صرفه¬جويي نمایید.
در اينجا يك فرآيند سادة برنامه¬ريزي پنج مرحله¬اي ذكر شده كه مي¬توان آن را در عرض يك روز يا كمتر انجام داد. شما نيازمند چند ساعت وقت متوالي هستيد تا اين كار را در عرض يك روز يا يك نيم روز انجام دهيد. اگر شريك يا همسر داريد يا عضو يك تيم كليدي مديريتي هستيد، به اتفاق هم در فرآيند برنامه¬ريزي شركت كنيد.
مرحلة 1 : ارزيابي كسب و كار
نخست به آنچه بپردازيد كه براي شما مهم است و مشخص نماييد كه قصد داريد به كجا برسيد. هدف اصلي خود را تعيين كنيد. اين امر نمايانگر كليت تفكر استراتژيك شما است. در اين مرحله، پنج يا شش حوزة كليدي را مشخص سازيد كه براي جريان نقدي كسب و كارتان، مشتريان، كارمندان، تصوير سازماني، توسعه، بهرهوري و غيره مهم و ضروري هستند. در اين مرحله، پنج يا شش حوزة كليدي را مشخص سازيد كه براي جريان نقدي كسب و كارتان، مشتريان، كارمندان، تصوير سازماني، توسعه، بهرهوري و غيره مهم و ضروري هستند. در اين مرحله، آنها را روي كاغذ بنويسيد. اينها ارزشهاي سازماني شما هستند.
در هر يك از اين حوزه¬ها، نگرشي شفاف در قبال اين موضوع داشته باشيد كه مي¬خواهيد به كجا برويد. چه احتمالاتي وجود دارد؟ چگونه مي¬توانيد در هر حوزه، به بهترين توقعات خود جامة عمل بپوشانيد؟ به صورت مكتوب اين امر را توضيح دهيد و ببينيد كه وقتي در هر حوزة كليدي ،به توقعات خوددست مي¬يابيد چه احساسي داريد. اين امر نمايانگر تصويري از آينده است كه ترجيح مي¬دهيد به آن برسيد.
اگر قصد داريد تصويري از آيندة ای بهتر برای خودترسيم كنيد، بر حوزه¬هايي تمركز نماييد كه براي شما و كسب و كارتان مهم هستند تا اين نگرش به مقصد نهايي شما تبديل شود. اين نگرش روشن به شما اجازه مي¬دهد تا اهدافي را تعيين كنيد كه شما را به سمت این آيندة سوق مي¬دهد. اين نگرش نمايانگر انگيزه، انرژي، هدف و مسير شما است.
شروع كردن با يك نگرش روشن، به شما كمك مي كند تا به اين سوال هر روزه پاسخ دهيد: چرا در حال انجام دادن اين بخش از كار هستم و آيا اين كار مرا به آنجا كه مي خواهم بروم، مي برد؟
مرحلة 2. انتخابها
اين فرآيند شامل گفتن حقايق دربارة واقعيتهاي فعلي سازمانتان است. نخست، اصلی ترین نياز خود را مشخص سازيد. چه زماني مي¬توانيد بزرگ ¬ترين پيشرفت خود را تجربه كنيد؟ در اين عرصه ، هر يك از ارزشهاي سازماني را رتبه ¬بندي كنيد و از يك تا 10 نمره بدهيد . 10 نتيجه¬اي شگفت¬انگيز و 1 نتيجه¬اي نااميدكننده است. اگر در قالب يك گروه كار مي¬كنيد نحوة امتيازدهي را براي همة توضيح دهيد.
مرحلة 3. تعيين اولويتها
با استفاده از امتيازبندي¬هاي تكميل شده ،يك يا دو حوزه را انتخاب كنيد كه در آنها بيشترين فرصت را براي پيشرفت خواهيد داشت. بزرگترين تضاد و اختلاف شما در كجا است؟ در كدام حوزه، پيشرفت شما به معناي نتايجي مهم است؟ چه حوزه اي نشانگر بزرگترين شكاف ميان آيندة مورد انتظار شما و واقعيت است؟ يك يا دو حوزه را به عنوان اولويت خود انتخاب كنيد
مرحلة 4. تدوين طرح اقدام
بايد مشخص كنيد كه مي خواهيد چه كاري را در چه زماني انجام دهيد؟ كارتان را با جلسات باران انديشه آغاز كنيد. تمامي اقدامات احتمالي كه مي تواند از طريق يك يا دو حوزه انتخاب شده ، شما را به آينده مورد انتظارتان برساند، در ذهنتان مجسم كنيد. خلاق باشيد. خودتان را به آنچه هميشه انجام مي داده ايد يا نتايجي كه هميشه مي گرفته ايد، محدود نکنید.
پس از آنكه فهرستي از اقدامات احتمالي را تهيه كرديد، آنها را به طبقه بندي هايي همچون بازاريابي، ارتباطات، امكانات، كارمندان و غيره تقسيم كنيد. معمولاً، سه تا پنج طبقه¬بندي كافي است. حال ، در هر طبقه¬بندي به سراغ اقدامات لازم برويد. براي هر اقدام فردي را تعيين كنيد و مشخص نماييد كه آن اقدام چه زماني بايد تكميل شود.
مرحلة 5. اجراي طرح
تا زماني كه دست به اقدام نزنيد، طرح شما از كمترين ارزش برخوردار است. هر فرد بايد داراي دركي روشن از وظايفش باشد. اگر شما شركتي تك نفري هستيد، بايد مشخص نماييد كه آيا به تنهايي از عهده همة کارها برمي آييد يا خير. ممكن است اين كار نيازمند آن باشد كه زماني را در طول هفته به تمركز بر اقدامات خويش اختصاص دهيد.
پيشرفتتان را يك يا دو مرتبه در ماه ارزيابي كنيد. چه كاري انجام شده است؟ چه كاري انجام نشده است؟ اقداماتي را كه نيازمند تلاش بيشتر هستند مشخص كنيد. سپس آنها را به كارهاي كوچك تر و ساده تر تقسيم كنيد. به وضوح مشخص نماييد كه چه بخشي از كارتان تكميل نشده است.
همواره در تفكر استراتژيك و برنامه ريزي خود به اين موضوع بپردازيد كه براي چه تغييرات و تحولاتي توانايي داريد. شركتي كه در مسيري روشن گام برمي-دارد و قصد دارد به مقصدش برسد، بر مسایل مهم تمرکز می کندو همواره از توان لازم براي پاسخ دادن به فرصتهاي جديدبرخوردار است .
برای اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه کنید :
چگونه کسب و کاری کوچک برای خودمان یا دیگران راه اندازی کنیم ؟
چرا اول بودن در بازار یابی مهم است ؟ | بازاریابی از نگاهی دیگر
چگونه برای آینده کسب و کارمان سناریو ی برنامه ریزی داشته باشیم ؟
مهمترین رمز موفقیت یک کسب و کار | اهمیت جریان نقدی کسب و کارهای کوچک برای مدیران و کارآفرینان
دست یابی به اهداف فردی در مدیریت